Sunday 6 December 2015

Learning process and syukur.



Hi semuaaaa, lama gila tak update blog yang tersayang ni, emm i know takde siapa dah main blog sekarang ni, dan aku update ni pun sebab aku suka baca post lama lama aku.Hahaha lol, So okay, dipendekkan cerita yang sebenar benarnya, sejak umur aku 15 tahun lagi, aku teringin sangat nak jadi kak fasi (the one yang selalu guide kita masa kat kem) . Tapi tak pernah ada kesempatan untuk jadi kakak fasi. Right after masuk uni, I join a lot of camp, training camp apa semua tu, join a lot of society, just in case they need a facilitator kan. But my efforts go in vain. Selalu je ada kem yang memerlukan fasi, tapi pada masa tu aku busy dengan assignment lah, aku ada hal keluarga lah, dan aishh bermacam lah halangan. Jadi aku pun redha dan hampir terlupa akan impian aku untuk menjadi seorang kak fasi.

Until one day....

Have u ever heard, "The best things happen unplanned" . 


I was still sleeping, then received a call from my aunty, she told me " Ila, nak jadi sukarelawan tak untuk satu program ni ? i"ll give you the number and later you can call them. This is such a good program tau under ebit lew. Make sure you be a part of it" And i was like " emm haa haa " ( tengah mamai kod sebenarnya, so haa kan saje lah ) Then bangun tidur tu, I felt like, hmm join jelah, aku pun tengah cuti sem. At this time, i still have no idea what does it mean by "sukarelawan" . So i called the number given by my aunty. They said "okay, i'll give you the details about the program and please come here a day earlier before the camp start". I came to the camp site, serve the food for kids, susun bag diorang and guess what. they gave me 22 boys to look after, and AHAAAAA IM NOW THEIR KAKAK FASI !!! (they called me ustazah/teacher tho) 


So here, aku macam terkesima lah, and awkward pun ada sebab eh hello aku sedang menjalani impian aku kod, gila korang aku tak awkward dan excited. I did my best, and i used to dislike kids actually, but noooo,not anymore they are just so lovely and merepek hahahaha. Being an ustazah wasn't that easy I guess. A lot of unexpected questions such as " ustazah,kalau syurga bawah tapak kaki ibu, then what will happen kalau ibu dia takde kaki ?" .___. "kenapa kita nak kena pastikan kubur kita bercahaya, kita kan dah mati, bukannya nampak apa pun ?" 
 and a lot of stories i have to listen to, dapat pulak kumpulan yang terlebih excited, hah semua nak bercerita. I miss you guys so much weh :'> I still remember how you guys acted so sweet in the end of the camp by giving me a part of your hadiah to me. That's so sweet, i swear ! :)) Moga kalian dijaga Allah sentiasa dan menjadi anak yang soleh 

 Thank you to all seniors and fasi fasi lain :) 

(Dan di sini terdapat seorang manusia yang acah acah beruang)

Ya Allah, here I learn a lot. Walaupun nampak simple je benda ni, tapi bila direnung balik, aku belajar sesuatu. Aku belajar, Allah tak beri semua kita mahu pada saat kita benar benar mahukan ia.Walaupun kita rasa kita dah buat bermacam usaha,kita rasa mungkin rezeki itu tiada,sedangkan tidak disangka segala usaha akhirnya akan terbalas jua :) Allah beri bila kita benar benar bersedia, dan di saat kita tidak menjangka apa apa. Allah itu Maha Baik. Aku sejujurnya sedikit kecewa apabila diletakkan bersama adik adik sekolah rendah sebab aku tak berapa suka budak,diorang annoying bagi aku, tapi akhirnya aku belajar, Allah akan beri sesuatu yang kita tak suka untuk kita belajar bahawa ada baiknya di sebalik itu. Dan cukup dengan kebergantungan sepenuhnya pada Dia, semua akan jadi baik baik sahaja. Sungguh mana mungkin Allah beri yang buruk buat hambaNya. Ya Tuhan, aku bersyukur atas perancanganMu. 


ASTAGHFIRULLAH FOR MY PAST